سرطان ریه
نوشته شده توسط : spudgene

سرطان ریه شایع‌ترین سرطان در جهان است، که اغلب در زمان تشخیص گسترش یافته است. بنابراین، انجام جراحی معمولا امکان‌پذیر نیست و دریافت درمان دارویی، به‌طور معمول شیمی‌درمانی، مورد نیاز است. سرطان سلول غیر-کوچک ریه (non-small cell lung cancer; NSCLC)، شایع‌ترین نوع سرطان ریه است. حدود 10% تا 15% از افراد مبتلا به NSCLC، نوع خاصی را از سرطان دارند که به عنوان جهش گیرنده مثبت فاکتور رشد اپیدرمال (+EGFR M) شناخته می‌شود، و در آن تغییراتی در سلول‌های سرطانی در ژن‌های کنترل‌کننده رشد تومور وجود دارد. در این مرور، درمان‌های جدید را که EGFR M + NSCLC را هدف قرار می‌دهند، بررسی کردیم تا بفهمیم این درمان‌ها چه عملکردی دارند.

اهداف

هدف این مرور، آن بود که بدانیم افراد دریافت‌کننده درمان‌های معطوف به EGFR M+ NSCLC زندگی طولانی‌تر و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بهتری نسبت به افراد دریافت‌کننده شیمی‌درمانی استاندارد دارند یا خیر.

ویژگی‌های کارآزمایی

ما 22 کارآزمایی را یافتیم که پنج داروی متفاوت معطوف به EGFR را بررسی و با درمان شیمی‌درمانی استاندارد مقایسه کردند: ارلوتینیب، جفیتینیب، آفاتینیب، ایکوتینیب و ستوکسیماب آنتی‌بادی. کارآزمایی‌هایی را وارد کردیم که نتایج را تا 27 جولای 2020 منتشر کردند.

نتایج

نتایج ما نشان دادند افراد دریافت‌کننده ارلوتینیب، جفیتینیب، آفاتینیب یا ایکوتینیب، زمان طولانی‌تری را پیش از پیشرفت سرطان داشته و دچار عوارض جانبی کمتری نسبت به افرادی شدند که شیمی‌درمانی استاندارد را دریافت کردند. با این حال، مطمئن نیستیم که افراد دریافت‌کننده ارلوتینیب، آفاتینیب یا ایکوتینیب زندگی طولانی‌تری نسبت به افراد دریافت‌کننده شیمی‌درمانی استاندارد داشته باشند.

درمان قطعی سرطان ریه از طریق جراحی

درمان جراحی برای سرطانی انجام می گیرد که هنوز در مراحل اولیه اش باشد و به حالت پیشرفته تبدیل نشده است. در حقیقت هدف از  انجام جراحی، برداشتن سلول های بدخیم کوچکی هستند که هنوز به سایر نقاط انتقال نیافته اند. در این روش تومور بوسیله جراحی برداشته می شود. اگر غدد لنفاوی موجود در سینه نیز درگیر شده باشند، غدد لنفاوی نیز برداشته خواهند شد. این عمل با بیهوشی عمومی انجام می گیرد. در این عمل سعی می شود که فقط بافت های آسیب دیده ریه برداشته شود. پزشک متخصص قبل از اقدام به این عمل برآورد می کند که بقیه ریه سالم توانایی انجام فرایند تنفس را دارد یا خیر. در صورتی که پاسخ منفی باشد، این روش درمانی مناسب بیمار نخواهد بود. در این عمل پزشک سینه ی بیمار را می شکافد تا به توده یا تومور دسترسی پیدا کند.

درمان سرطان ریه بوسیله شیمی درمانی

شیمی درمانی عبارتست از استفاده از داروهای شیمایی بصورت خوراکی یا تزریقی. شیمی درمانی یک روش برای درمان انواع سرطان به شمار می رود. در این روش سلول های بدخیم به کلی نابود می شوند یا از رشد و نمو آن ها جلوگیری می شود. با این روش می توان سرطان را با بصورت کلی یا جزئی درمان نمود. در صورتی که سرطان ریه از مراحل اولیه، خارج شده باشد و برداشتن تومور از طریق جراحی امکان پذیر نباشد، از این روش درمانی استفاده می شود. استفاده از داروهای شیمیایی عوارضی مثل حالت تهوع و استفراغ، آسیب های پوستی، ریزش مو، خستگی، کم خونی، بی حسی و یا مور مور شدن اعضای بدن و.. را به دنبال دارد.





:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: